Over de auteurs

Lars Duursma is voormalig wereldkampioen debatteren en oprichter van debat- en communicatiebureau Debatrix. Job ten Bosch is commercieel directeur van Debatrix en coacht topmanagers. Take Ligteringen is journalist en schrijver.

Wat u misschien nog niet wist over de auteurs  |  Hoe zij anderen (leren) overtuigen »

Wat u misschien nog niet wist over de auteurs…

Lars Duursma (1982) kwam niet zo goed uit zijn woorden in het Engels toen hij ging studeren aan de Erasmus Universiteit. Via een Engelstalige debatvereniging wilde hij daar verandering in brengen. Al snel werd Lars gegrepen door het debatvirus en nam hij deel aan debatcompetities over de hele wereld. Na drie Nederlandse en twee Europese titels werd hij in 2006 wereldkampioen debatteren — in het Engels.
Een jaar eerder had hij al het succesvolle trainingsbureau Debatrix opgericht. Inmiddels is Lars een veelgevraagd trainer, coach en dagvoorzitter en verschijnt hij regelmatig als debatdeskundige in de media.

Job ten Bosch (1983) is niet zo’n debater. Sterker nog, dat is precies de reden dat hij in 2006 aan de slag ging bij Debatrix. Als bedrijfskundig ingenieur zag hij tijdens zijn werk hoe de beste en meest vernieuwende ideeën stierven door een gebrek aan overtuigingskracht. Dat moest anders!
Bij Debatrix richt hij zich daarom op het overtuigender maken van organisaties. Zijn doel: zorgen dat medewerkers in alle lagen van een organisatie met verve hun ideeën kunnen overbrengen, en dat zij vol trots een mooi verhaal over hun eigen organisatie kunnen delen met (potentiële) klanten en medewerkers.

Take Ligteringen (1969) is een geweldige debater. Op papier, althans, want zijn betweterig-confronterende debatstijl, zijn vaak tegen de borst stuitende argumentatie en zijn Amsterdamse accent zorgen ervoor dat niemand hem ooit de overwinning gunt. Terecht! Daarom debatteert hij bij voorkeur schriftelijk. Het is dan ook niet meer dan logisch dat hij Lars leerde kennen op een discussieforum.
Take is van beroep journalist. Hij mag zich zelfs schrijver noemen, want hij publiceerde ooit een roman die, ondanks de opmerkelijk lovende kritieken, opmerkelijk slecht verkocht.